Medicina muncii este acea parte a medicinii care asigura evaluarea sanatatii angajatului.
Expertii pentru medicina muncii este o specializare condusa de profesionisti din domeniul sanatatii care sunt in masura sa evalueze locurile de munca pentru a decide daca exista riscuri pentru sanatatea unei persoane sau nu.
Aceasta specialitate medicala acopera multiplele fatete ale relatiei dintre sanatate si munca si se ocupa de:
- evaluarea sanatatii angajatilor;
- corelarea conditiilor si proceselor de munca cu sanatatea, aptitudinile si capacitatea de munca a angajatilor gestionand eventualele cazuri individuale in contextul capacitatii de munca si de productie;
- preventia primara, secundara si tertiara a imbolnavirii fortei de munca, cu o potentiala influenta asupra starii de sanatate a populatiei in ansamblu.
Exista multe argumente puternice care sa sustina orientarea unei organizatii catre serviciile de medicina muncii (descrise ca fiind “promovarea si mentinerea bunastarii fizice si psihice a intregului personal si prevenirea problemelor de sanatate”). Acesta este, fara indoiala, interesul unei organizatii, sa fie orientata spre starea de sanatate a angajatilor sai, care sunt resursa cheie. Ce ar fi o organizatie in cazul in care rata absenteismului ar atinge cote alarmante?
De aceea, preocuparea primordiala este sa se asigure ca locul de munca si practicile muncii sunt sigure si nu daunatoare sanatatii angajatilor si ca angajatii sunt apti pentru munca pe care o desfasoara. Daca exista probleme, fie cu conditiile de munca sau cu aptitudinea unui angajat, rolul medicului de medicina muncii este de a sfatui si a consilia angajatorul cu privire la ajustarile necesare a fi facute la locul de munca, și/sau de a oferi sfaturi si sprijin specializat pentru angajat.
Ne folosim expertiza pentru a efectua:
- servicii medicale pentru evaluarea aptitudinii in munca;
- servicii de consiliere privind siguranta locurilor de munca si a relatiei dintre componentele muncii din punct de vedere al riscurilor si sanatate;
- managementul sanatatii angajatilor.
Organizatiile au datoria de a avea grija de oamenii pe care ii angajeaza in timp ce acestia sunt la locul de munca. Responsabilitatile angajatorilor sunt de asemenea prevazute in legislatie, ceea ce inseamna ca organizatiile care nu sunt conforme cu protectia sanatatii lucratorilor se pot confrunta cu riscuri care pot duce la pierderi atat din punct de vedere material cat si reputational.
Prin urmare, beneficiile angajatorilor care se focuseaza pe sanatatea la locul de munca sunt clare – poate cel mai tangibil (si masurabil) fiind productivitatea personalului. Angajatii sanatosi isi pot indeplini sarcinile de munca si sunt mai productivi, asa ca grija fata de sanatatea lucratorilor este extrem de importanta pentru a asigura succesul organizational.
Acest lucru poate fi asigurat prin realizarea unora dintre obiectivele principale ale sanatatii in munca:
- Prevenirea imbolnavirilor legate de locul de munca;
- Promovarea sanatatii lucratorilor;
- Asigurarea ca conditiile de munca si procedurile de lucru sunt evaluate si adaptate pentru nevoile indivizilor, atunci cand este necesar;
- Gestionarea riscurilor de la locul de munca legate de sanatate.
Cat despre beneficiile pentru angajati? Fara indoiala, oamenii doresc sa lucreze in medii de lucru sigure. In cazul in care riscurile la locul de munca sunt gestionate, atunci oamenii pot continua sa lucreze in conditii de siguranta. Promovarea sanatatii la locul de munca este vazuta in declaratia de la Luxembourg ca o strategie corporatista moderna care are scopul sa previna imbolnavirile la locul de munca (incluzand si pe cele legate de profesie, accidentele de munca, bolile profesionale si stressul) si sa consolideze potentialul de promovare a sanatatii si starii de bine a fortei de munca. Medicina muncii joaca un rol important si in reabilitarea angajatilor la reluarea activitatii dupa imbolnavire sau accident.
Serviciile de Medicina Muncii disponibile in Via Santé:
1. Participam alaturi de reprezentantul serviciului SSM SU la evaluarea initiala a riscului asupra sanatatii angajatilor sau la actualizarea evaluarii, daca s-au produs schimbari semnificative din cauza carora evaluarea ar fi depasita sau atunci cand rezultatele supravegherii sanatatii o impun.
2. Medicii serviciului de medicina muncii, supravegheaza sanatatea angajatilor efectuand servicii medicale profilactice asa cum acestea sunt reglementate de legislatia actuala:
- Examenul medical la angajarea – se efectueaza inainte de semnarea contractului de munca pe perioada determinata sau nedeterminata.
- De asemenea, se efectueaza pentru: a) angajatii care isi schimba locul de munca sau sunt detasati in alte locuri de munca ori alte activitati; b) angajatii care isi schimba meseria sau profesia.
- Examenul medical de adaptare se efectueaza la indicatia medicului specialist de medicina muncii in prima luna de la angajare;
- Examenul medical periodic se efectueaza obligatoriu tuturor angajatilor dupa o frecventa stabilita de normele in vigoare sau la propunerea medicului de medicina muncii;
- Examenul medical la reluarea activitatii se efectueaza dupa o intrerupere a activitatii de minimum 90 de zile, pentru motive medicale, sau de 6 luni, pentru orice alte motive, in termen de 7 zile de la reluarea activitatii;
- Supraveghere speciala se efectueaza pentru persoane cu varste cuprinse intre 15 si 18 ani impliniti, persoane cu varsta de peste 60 de ani impliniti, femei gravide, persoane cu handicap, persoane dependente de droguri, de alcool, stangace, persoane cu vederea monoculara, persoane in evidenta cu boli cronice.
3. Participam activ la realizarea si implementarea programelor de sanatate care includ activitati de informare si educatie sanitara pentru toti angajatii companiei precum si programe de screening.
4. Serviciul nostru de medicina muncii este un serviciu suport pentru angajator si oferim consiliere privind sanatatea si igiena ocupationala a angajatilor, venind cu recomandari si facand propuneri care sa mentina si sa imbunatateasca sanatatea angajatilor si productivitatea companiei.